dilluns, 15 de juliol del 2024

Quaderns d'Animació núm. 40 ~ Juliol 2024

Quaderns d'Animació núm. 40


DE LA UTOPIA A L'EDUCACIÓ TRANSFORMADORA

No hi ha educació que no siga transformadora, l'educació transforma a les persones, transforma les xarxes de comunicació i les formes de convivència, transforma les identitats comunitàries, la cerca del benestar i el Bon Viure, així com les relacions interculturals i la construcció de noves identitats convivencials. 

Però com apunta molt clarament Bernard Charlot no hi ha possibilitat d'educació sense un projecte de convivència i benestar humà. En este sentit, cobra valor la visió utòpica amb la qual Pierre Furter s'acosta a la utopia, en tant que futur desitjable al mateix temps que transformació realitzable. 

Una transformació que passa per la consolidació d'autoestimes col·lectives, per la capacitat d'autoaprenentatge cooperatiu, per la gestió col·lectiva dels recursos socioculturals de la comunitat i el territori, per la superació d'estereotips elitistes i per una propostes educatives provocadores que posen a les persones i les comunitats multiculturals davant la capacitat de qüestionar les seues pràctiques, visibilitzar projectes de transformació i generar xarxes de convivència i Bon Viure col·lectiu.

Estes idees van ser debatudes en el Simposium "Des de la Utopia a l'Educació Transformadora", que en homenatge a Pierre Furter va organitzar la Universitat de Castelló (UJI) en col·laboració amb la nostra revista el mes d'abril passat i les aportacions de la qual formen part dels continguts d'este número.
    *traducció de l'original