dilluns, 11 de gener del 2021

L'Animació Sociocultural en la nova llei educativa (LOMLOE)

Entre les novetats que podem comprovar en la nova llei educativa, l’anomenada LOMLOE (2020), és la referència explícita del terme “animació sociocultural”, el qual apareix en un dels nous articles afegits, en aquest cas l’article 5bis (s'afig per l'art. únic.3 bis de la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre), el qual incorpora l’educació no formal dins del marc de l’aprenentatge al llarg de la vida, aquest marc ja contemplat en la LOE (2006).

LOMLOE (2020)

L’animació sociocultural (ASC) es presenta com un “àmbit de la vida social”, junt a la capacitació personal, la promoció de valors comunitaris, la participació social, la millora de les condicions de vida, així com els vessants artístic, tecnològic, lúdic i esportiu. 

Tot això quedaria aglutinat per atorgar el valor propiament educatiu que configura l’educació no formal, no exlusiu únicament de l’educació formal, com es podria entendre. I, per tant, es dona rellevància a tot allò que es pot promoure a través de l’educació no formal, a més de la visibilitat que li correspon institucionalment. 

A més a més, també es reconeix la complementarietat entre l’educació formal i l’educació no formal, tal com es pot deduir del paràgraf final: “Es promourà l'articulació i complementarietat de l'educació formal i no formal amb el propòsit que aquesta contribuïsca a l'adquisició de competències per a un ple desenvolupament de la personalitat”. 

Des de la CASC_PV ens fem ressó d’aquesta novetat d’abast per al nostre sector, que cal analitzar amb deteniment i prudència, a més d’esbrinar tot el procés seguit que ha dut a la seua incorporació normativa. 

A hores d’ara, no s’ha vist que altres entitats del sector de l’ASC i de l’educació social hagen reaccionat. No obstant això, en una primera valoració, podem significar que l’ASC cobra “visibilitat” en una llei orgànica educativa de tal transcendència, posant en valor tota una trajectòria històrica derivada de l’educació popular.